Plastik Atıklar Otomobil Yakıtına Dönüşecek
İngiltere’nin Swansea Üniversitesi’nde yürütülen bir çalışma ile otomobil motorları adeta çöp öğütücüye dönüşecektir. Son yılların belki de en önemli konusu insanoğlunun gittikçe artan nüfusu ve artan ihtiyaçları doğrultusunda gelişen çevre kirliliği. Webtekno’da yer alan habere göre, günden güne teknolojinin gelişimiyle birlikte paralel olarak hızını artıran söz konusu çevre kirliliği, İngiliz araştırmacıların yeni projesi ile bir nebze olsun hafifletilebilir. Günümüzde hızla yaygınlaşmaya başlayan elektrikli araçlar, planlar doğru işlerse yakıt olarak plastik atıkları kullanabilecektir. Doğaya salındıktan sonra kaybolması ortalama 450 yıl süren plastik atıkların bu denli efektif bir şekilde kullanılabilmesi halinde dünya nüfusunun petrol ihtiyacı biraz olsun hafifleyebilecek.
Swansea Üniversitesi araştırmacıları tarafından geliştirilen proje; plastik atıkları hidrojen kaynağına çevirerek, söz konusu hidrojeni oksijen ile sentezliyor ve bu sayede otomobil ve diğer araçlar için yakıta dönüştürebiliyor. Öte yandan bu sistem herhangi bir plastik atığa doğrudan uygulanabilir olduğu için söz konusu yaklaşımı bir tür çöp öğütücüye benzetebiliriz. Henüz emekleme aşamasında olan bu projenin orta ölçekli bir gelecekte elektrikli otomobillere rakip olabileceği kuvvetli bir ihtimal. Pek tabii petrol devlerinin bu tür bir teknolojiye karşı nasıl bir tutum izleyeceği henüz bilinemiyor. Bilinen tek bir şey varsa o da insanlığın artık yaşam ve çevre şartlarını daha iyi hale getirecek teknolojik altyapıya sahip olduğu.
• Hedef Büyük Pasifik Çöp Girdabı: Dünyanın En Büyük Okyanus Temizlik Projesi Başladı
Dünyanın en büyük okyanus temizlik projesi Pasifik Okyanusu’nda başladı. Ocean Cleanup tarafından geliştirilen Sistem 001’in asıl hedefi ise 1,6 milyon kilometrekarelik Büyük Pasifik Çöp Girdabı.
16 yaşında projenin ilk adımlarını atan Hollandalı Boyan Slat, kurduğu Ocean Cleanup girişimi ile 8 yıl sonra projeyi San Fransisko Koyu’nda gerçeğe dönüştürmüştür. 20 milyon dolarlık proje, 600 metrelik yüzen bir bir borunun deniz akıntıları ile U şeklini alıp, Pac-Man gibi çöpü yutup, içerisinde tutacak şekilde çalışmaktadır. Bu mekanizmanın 5 yıl içerisinde Büyük Pasifik Çöp Girdabının yarısını temizleyeceği hesaplanmıştır. ABD’nin Kaliforniya ve Hawaii eyaletleri arasında bulunan 1,8 trilyon parçalık çöp girdabının en az 80 bin tonunun plastik olduğu belirtilmektedir.. Büyük Pasifik Çöp Girdabı o kadar büyük ki, 1,6 milyon kilometrekarelik bir alana yayılıyor ve uzaydan seçilebilmektedir. Sistem 001 adlı mekanizma, tam verimlilik için San Fransisko Koyu’nda 2 hafta boyunca test leçektirtir. Bu test süresince koydaki çöpleri toplayacak olan Sistem 001, dolmaya yaklaştığında bir deniz aracı ile buluşacak ve çöpünü karaya ayrıştırılması ve geri dönüştürülmesi için gönderecektir.
Büyük Pasifik Çöp Girdabı’nın genellikle dev parçalardan değil, mikroplastiklerden oluşmuş bir plastik sis şeklinde olduğu da belirtilmektedir. Bu durum daha kötü zira, bu mikroplastik parçalarını temizlemek neredeyse imkansız ama bu proje ile daha fazla mikroplastiğin oluşmasının önüne geçilebilir.
• İslamabad Çöplüğünde Plastik Yiyen Mantar Keşfedildi
Pakistan’ın başkenti İslamabad’daki bir çöplükte bulunan plastik yiyen bir mantar türü, her geçen gün büyüyen plastik kirliliğine bir çözüm olabilir. Londra’daki Royal Botanic Gardens’ın (Kraliyet Botanik Bahçeleri) yayınladığı rapora göre mantar doğada çözünmesi yüzyıllar alan plastiği haftalar içinde çözmektedir. İngiltere’de yayınlanan The Times gazetesinin aktardığına göre konuyla ilgili 18 ülkeden 100’den fazla bilim insanı bu hafta Londra’nın batısında yer alan botanik bahçesinde bir araya gelerek bu mantardan yola çıkarak nasıl araştırmalar yapılabileceğini tartışılacaktır. Mantarın salgıladığı enzimler polyester poliüretan gibi plastikleri çözebilmektedir. Bilim insanları şimdi bu enzimin yaratılmasından hangi genlerin sorumlu olduğunu tespit etmeye çalışmaktadır. Gen tespit edildikten sonra bu enzimin endüstriyel miktarda üretilip üretilemeyeceği araştırılacaktır.
The Times’a konuşan Royal Botanic Gardens’tan Dr. Ilia Leitch, bu genin okyanuslardaki deniz mantarlarına da aktarılarak o bölgelerdeki plastik kirliliğinin de azaltılabileceğini söylemiştir. Leitch büyük şirketlerin de bu mantarla ilgilendiğini ve mantarın beş yıl içinde plastik sorununa yanıt olma potansiyeli taşıdığını belirtmiştir. Dünyadaki mantar türlerinin yalnızca yüzde 5’inin tespit edildiği tahmin edilmektedir. İnsanların tırnaklarından hayvanların ciğerlerine kadar çok çeşitli yerlerde farklı boyutlarda ve özelliklerde yetişebilen mantarlar, en geniş çeşitliliğe sahip canlılar arasında yer almaktadır.
• Avusturya’da Şehir Atıkları Denize Karışmıyor
Avusturya’da şehir atıklarının denize karışmasını engellemek amacıyla denize deşarj edilecek olan suyun atıklar ve çöplerden temizlenmesi amacıyla file yöntemi uygulamaya konulmuştur. Bu uygulama sayesinde atıkların denize veya su kanallarına verilmesi engellenmiştir.
• Kocaeli’nin İklim Hedefleri Belirlendi
Kocaeli Sera Gazı Envanteri ve İklim Değişikliği İnisiyatifi (KİDEP) Projesi kapsamında s
ürdürülen “Kocaeli Sera Gazı Envanteri Raporu ve İklim Değişikliği Eylem Planı” hazırlama çalışmaları tamamlandığı bildirilmiştir. Projenin yürütücülüğünü olan REC Türkiye tarafından yapılan açıklamaya göre proje kapsamında, 14 Eylül 2018 tarihinde Kocaeli’nde düzenlenen İklim Değişikliği Ulusal Konferansı’nda REC Türkiye tarafından hazırlanan Kocaeli’nin Sera Gazı Envanteri ve İklim Değişikliği Eylem Planı katılımcılarla paylaşılmıştır. Çalışmaya göre Kocaeli’nin iklim değişikliğine uyum ve mücadele kapsamında 6 eylem alanı özelinde toplam 16 amaç ve 54 eylem belirlenmiştir. Aynı zamanda Türkiye’nin 2015 yılında Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi Sekreterliği’ne sunduğu Ulusal Katkı Niyet Planı (INDC) paralelinde 2030 yılı için şehrin emisyonlarında yüzde 21’lik azaltım hedefi getirilmiştir. Çalışmaya göre mevcut eğilim ile 2030 yılında 41,9 milyon ton karbondioksit eşdeğeri (CO2e) olacak şehrin sera gazı emisyonları, bu sayede 8,8 milyon ton CO2e olabilecek. Planda azaltım hedefleri binalarda %24, ulaşımda %20, Atık/Atıksu alannda %50, sanayide %20 ve arazi kullanımında ise %10 olarak yer almaktadır.
* Kocaeli Sera Gazı Envanteri Raporu ve İklim Değişikliği Eylem Planı çalışmasına buradan ulaşabilirsiniz.
• Haydi Yapalım! 15 Eylül Dünya Temizlik Günü’nde Mis Gibi Türkiye
15 Eylül Cumartesi günü dünyanın en büyük sivil hareketlerinden biri gerçekleşmiştir. Bu yıl 10. yılını kutlayacak “Let’s Do It – Haydi Yapalım” hareketi 15 Eylül’de herkesi çevremizi daha yaşanabilir hale getirilmesi amaçlanmıştır. Dünya Temizlik Günü olarak ilan edilen 15 Eylül Cumartesi günü için, hem bağımsız gruplar şeklinde hem de dünyanın ve Türkiye’nin belirli noktalarında düzenlenecek etkinlikler ile katılımcılar ellerine eldivenleri geçirip, sokaktaki ve doğadaki çöpleri toplamışlardır. Etkinliklerin asıl amacı “çöp körlüğü” yaşayan insanlara devasa bir harekete geçme projesi ile farkındalık kazandırmaktır.
Dünyada yaklaşık 100 milyon ton katı atık olduğu düşünülmektedir. Dünya Bankası’nın hazırladığı 2012 atık raporuna göre Türkiye günde 86 bin 301 ton atık üretiyor; bu haliyle raporun hazırlandığı 161 ülke içinde 12. sırada bulunmaktadır. Eğer Türkiye aynı hızla atık üretmeye devam ederse 2025 yılında günde 135 bin 962 ton atık üretecek ve bu 161 ülke içerisinde en fazla atık üreten 8. sıra olarak değiştirecektir. 2008 yılında küçük bir Baltık ülkesi olan Estonya’da filizlenen Let’s Do It! (Haydi Yapalım!) fikri ise bu kirliliğin önüne geçmek adına bugüne kadar toplam 100’den fazla ülkeye ve 9 milyon gönüllüye ulaşmıştır. 15 Eylül’de ise dünya ile beraber aynı anda Türkiye’de de bir çok etkinlik düzenlenmiştir. Dünya Temizlik günü geniş bir katılım ile sadece çevremizi daha yaşanabilir hale getirmeyi değil; aynı zamanda dünyaya barış ve huzur mesajı da yaymayı hedeflemektedir.
• İBB Geri Dönüşüm Projesinin Fiyatlarını Açıkladı: 43 Kutu İçecek Atana Vapur Bedava
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, pet şişelerin sokağa atılarak doğaya zarar vermesinini önlemek için yeni bir uygulama başlatmıştır. Buna göre, pet şişeyi otomata atan kişilerin İstanbulkart’ına dolum yapılmaktadır. Özellikle yaz aylarında pet şişelerde su tüketimi arıyor ve sokağa atılan pet şişeler daha fazla göze çarpmaktadır. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, pet şişelerin sokağa atılmasını önlemek için çevreci bir hizmeti devreye geçirilmiştir. Belediyenin iştiraklerinden olan İSBAK tarafından yapılan otomatlara pet şişe atanlar karşılığında İstanbulkart’a yükleme yapacak.Ekonomik değeri olan atıkların otomatlar aracılığıyla toplanması hedeflenen projede geri dönüşüm kültürünün oluşması da amaçlanmaktadır.
Belirli yerlere konacak konteynerlarla pet şişelerin toplanmasını ve toplanırken de o pet şişeyi konteynere atan her kişinin İstanbulkart’ına bir bedel ödenmesini öngören projede pet şişe ve kutu başına ne kadar ödeme yapılacağı da açıklanmıştır.
Vatandaşların geri dönüştürdükleri atık başına İstanbulkart’larına yüklenecek ücretler şöyle:
0,33 litrelik pet şişe: 2 kuruş
0,5 litrelik pet şişe: 3 kuruş
1 litrelik pet şişe: 6 kuruş
1,5 litrelik pet şişe: 9 kuruş
0,33 litrelik aliminyum içecek kutusu: 7 kuruş
0,5 litrelik aliminyum içecek kutusu: 9 kuruş
Bu fiyatlara göre ücreti ortalama 3 TL olan toplu taşıma araçlarına binmek için geri dönüşüm kutularına atılması gereken şişe ve kutu sayıları şöyle:
150 adet 0,33 litrelik pet şişe
100 adet 0,5 litrelik pet şişe
50 adet 1 litrelik pet şişe34 adet 1,5 litrelik pet şişe
43 adet 0,33 litrelik aliminyum kutu
34 adet 0,5 litrelik aliminyum kutu
• Makam Aracı Tarih Oldu! Zeytinburnu’nda Bisiklet Devri
Zeytinburnu Belediye Başkanı Murat Aydın’ın hayata geçirdiği Bisiklet projesiyle birlikte ilçede vatandaşlar sağlıklı yaşam için pedal çevirmektedir. Hayata geçirilen Bisiklet projesiyle birlikte Türkiye’de devrim niteliğinde bir değişimin önünü açan Zeytinburnu Belediye Başkanı Murat Aydın, ‘Bisiklet projesini başlatalı bir buçuk yıl oluyor. Bisiklet benim çocukluk hayallerim arasındaydı. Yirmili yaşlarımdayken Zeytinburnu’ndan kalkıp bisikletle Karadeniz’e gitmeyi hep hayal etmişimdir. Zeytinburnu’na ilk geldiğim 80’li yıllarda, yol imkanları fazla yoktu ama bisiklet çok kullanılırdı. O dönemde insanlar şehir içerisinde bisikleti tercih ederlerdi. Daha sonra çarpık yapılaşma ve plansız yapılan yollar bisiklet kullanımını zorlaştırmaya başladı. Yaşamın içerisine bisikleti nasıl dahil ederiz diye düşündük. Bir buçuk yıl önce çalışmalara başladık. Zeytinburnu içerisindeki bütün cadde sokak ve yollar ortak kullanıma açıldı. Yani bizde ayrı bir bisiklet yolu yok. Şu an Zeytinburnu içerisinde hangi sokağa hangi caddeye giderseniz gidin çevre yolları hariç bisiklet, otomobil, minibüs ve diğer motorlu araçlar yolu birlikte kullanıyor. Öncelik ise bisiklette. Sloganımız sağlıklı yaşam kolay ulaşım.’ İfadelerini kullanmıştır.